go vlaamse gemeenschap
basischool mijlpaal
scholengroep gent

Media & ICT

Op onderstaande links vindt u alle info inzake het privacy- en cookiebeleid van onze school.

privacyverklaring

cookiebeleid

ICT & media zijn niet het doel maar wel de middelen om andere doelen, zoals kwalitatief goed onderwijs, gelijke kansenbeleid en aansluiting van het onderwijs op de samenleving, te realiseren. ICT & media kunnen in de klas een duidelijke meerwaarde bieden door leerlingen de mogelijkheid te geven om op hun eigen tempo en eigen niveau te kunnen werken. Daarnaast wordt het leerplezier door de aanbieding van aantrekkelijk educatief materiaal bevorderd.

op het niveau van de leerling

beschrijving

Wij integreren media in de dagdagelijkse klaspraktijk. We zijn er immers van overtuigd dat het werken met nieuwe media als desktops, laptops, Chromebooks, iPads, LEGO & robots het leerklimaat en de leerprestaties positief beïnvloedt en een aanzienlijke bijdrage levert bij het verrijken van de lespraktijk. Onze leerkrachten bieden educatieve en kindvriendelijke apps en software aan om de motivatie van de leerlingen op alle lesdomeinen te stimuleren. In de kleuterklas en in de onderbouw wordt er ingezet op offline programmeren enerzijds, het inzetten van Glow&Go Bot in de peuterklas en de BeeBots voor de al wat oudere kleuters anderzijds. De eerste graad maakt gebruik van de BlueBot (vb. om de robots de route naar de oplossing zo efficiënt mogelijk te laten afleggen) tijdens integratie van media in thema’s of lesonderdelen. Ook wordt er via de apps Automatus & Bollebozen gewerkt aan automatisatie. Vanaf de tweede graad wordt het traject programmeren verdergezet via web toepassingen als Scratch, Code.org & Codespark en het gebruik van Probots. Via educatieve Legosets worden zelfgemaakte bouwsels aangestuurd door programma’s, ontworpen door leerlingen via de Spike app. Daarnaast worden de kinderen onderricht in het veilig en verantwoord omgaan met sociale media. Vanaf het eerste leerjaar wordt reeds planmatig gewerkt rond De Schaal van M, waarbij wordt besproken hoe op een verantwoorde manier wordt omgegaan met en deelgenomen aan media. Mediawijsheid is tevens opgenomen in de lessen wereldoriëntatie. Om lessen boeiend te houden en speelse elementen toe te voegen aan het onderwijs wordt er gebruik gemaakt van interactieve quizzen zoals Kahoot. Kinderen met specifieke leernoden als dyslexie of dyscalculie kunnen gebruikmaken van technische hulpmiddelen (bv. voorleessoftware, iPad van de school, Chromebook,…), waardoor er ook voor hen een positieve leeromgeving wordt gecreëerd. Ook in de leermethoden van Kabas en Scoodle zijn er heel wat mogelijkheden omtrent differentiatie & leren leren. Wij vinden het belangrijk om de leerlingen te kunnen rapporteren over hun kennis, competenties en vaardigheden op het gebied van media, 2x per jaar vindt u de evaluaties hiervan terug in ons Skore-schoolrapport.

op het niveau van de leerkracht

beschrijving

De rol van de leerkrachten is van het allergrootste belang. Zij zijn verantwoordelijk voor de zinvolle inschakeling van media in de lespraktijk. Tijdens elke personeelsvergadering wordt er een luik media aangehaald, waarbij de stand van zaken inzake ICT-beleid naar hen wordt teruggekoppeld. Tevens worden er good practices van specifieke leerkrachten belicht (die vb. een nieuwe app met succes hebben uitgeprobeerd).. Leerkrachten wisselen onderling hun ervaringen en knowhow uit, maar houden bij het inzetten van media in hun lessen rekening met de schooleigen leerlijnen om een degelijke continuïteit te waarborgen. Het hospiteren en/of leren van elkaar geven onze collega’s dus een stevige digitale boost. De ICT-co volgt navormingen met een pedagogische insteek (oa. Mediacoach 2020 en MasterclassPict in 2023) en zet tijdens elke personeelsvergadering een educatieve app in de kijker. Daarnaast werd in schooljaar 2023 – 2024 een visietekst uitgewerkt, waarbij beroep werd gedaan op alle leerkrachten tijdens de personeelsvergaderingen of expertgroepen. Tijdens het schooljaar 2024-2025 vervolgt de werkgroep media/ICT de voorbereiding, opvolging & verdere uitwerking van het beleidsplan. Leerkrachten werden voorzien van een degelijke laptop of Chromebook in het schooljaar 2021-2022 via de aanwending van middelen afkomstig van de Digisprong.

op het niveau van de school

beschrijving

Jaarlijks wordt een flink bedrag van de schooldotatie gereserveerd om materiaal rond programmeren, Lego Spike, laptops, Chromebooks, digitale borden, iPads en access points systematisch aan te passen aan de actuele noden, zowel voor de kleuters als voor de leerlingen van de lagere afdeling. Op die manier trachten we zo goed las mogelijk onze infrastructuur up-to-date to houden… wat niet altijd evident is in een sterk evoluerend landschap betreffende ICT en media. Op maandelijkse basis wordt er overleg tussen de verschillende ICT- coördinatoren georganiseerd via de netwerken ICT. Hierbij willen de scholen elkaar te inspireren maar eveneens te ondersteunen inzake doordacht gebruik en beheer van middelen ICT. Onze Facebookpagina & de klasblogs zien we als krachtige instrumenten om informatie door te geven aan ouders, leerlingen en leerkrachten. Daarnaast geeft de schoolwebsite een degelijk overzicht betreffende de werking en visie van onze school & kan dus bijgevolg als promotiemiddel worden ingezet. Onze school maakt sinds het schooljaar 2018-2019 gebruik van Smartschool, een digitaal leerplatform waarop alle interne communicatie plaatsvindt en waaraan tevens ons leerlingvolgsysteem, planner (schoolagenda) en rapportering is gekoppeld.