ICT & media zijn niet het doel maar wel de middelen om andere doelen, zoals kwalitatief goed onderwijs, gelijke kansenbeleid en aansluiting van het onderwijs op de samenleving, te realiseren.
ICT & media kunnen in de klas een duidelijke meerwaarde bieden door leerlingen de mogelijkheid te geven om op hun eigen tempo en eigen niveau te kunnen werken.
Daarnaast wordt het leerplezier door de aanbieding van aantrekkelijk educatief materiaal bevorderd.
op het niveau van de leerling
Wij integreren media in de dagdagelijkse klaspraktijk.
We zijn er immers van overtuigd dat het werken met nieuwe media als desktops, laptops,
Chromebooks, iPads, LEGO & robots het leerklimaat en de leerprestaties positief beïnvloedt en
een aanzienlijke bijdrage levert bij het verrijken van de lespraktijk.
Onze leerkrachten bieden educatieve en kindvriendelijke apps en software aan om de motivatie
van de leerlingen op alle lesdomeinen te stimuleren.
In de kleuterklas en in de onderbouw wordt er ingezet op offline programmeren enerzijds, het
inzetten van Glow&Go Bot in de peuterklas en de BeeBots voor de al wat oudere kleuters
anderzijds.
De eerste graad maakt gebruik van de BlueBot (vb. om de robots de route naar de oplossing zo
efficiënt mogelijk te laten afleggen) tijdens integratie van media in thema’s of lesonderdelen.
Ook wordt er via de apps Automatus & Bollebozen gewerkt aan automatisatie.
Vanaf de tweede graad wordt het traject programmeren verdergezet via web
toepassingen als Scratch, Code.org & Codespark en het gebruik van Probots.
Via educatieve Legosets worden zelfgemaakte bouwsels aangestuurd door programma’s,
ontworpen door leerlingen via de Spike app.
Daarnaast worden de kinderen onderricht in het veilig en verantwoord omgaan met sociale
media. Vanaf het eerste leerjaar wordt reeds planmatig gewerkt rond De Schaal van M, waarbij
wordt besproken hoe op een verantwoorde manier wordt omgegaan met en deelgenomen aan
media. Mediawijsheid is tevens opgenomen in de lessen wereldoriëntatie.
Om lessen boeiend te houden en speelse elementen toe te voegen aan het onderwijs wordt er
gebruik gemaakt van interactieve quizzen zoals Kahoot.
Kinderen met specifieke leernoden als dyslexie of dyscalculie kunnen gebruikmaken van
technische hulpmiddelen (bv. voorleessoftware, iPad van de school, Chromebook,…), waardoor er
ook voor hen een positieve leeromgeving wordt gecreëerd. Ook in de leermethoden van Kabas
en Scoodle zijn er heel wat mogelijkheden omtrent differentiatie & leren leren.
Wij vinden het belangrijk om de leerlingen te kunnen rapporteren over hun kennis, competenties
en vaardigheden op het gebied van media, 2x per jaar vindt u de evaluaties hiervan terug in
ons Skore-schoolrapport.
op het niveau van de leerkracht
De rol van de leerkrachten is van het allergrootste belang. Zij zijn verantwoordelijk voor
de zinvolle inschakeling van media in de lespraktijk. Tijdens elke personeelsvergadering wordt er
een luik media aangehaald, waarbij de stand van zaken inzake ICT-beleid naar hen wordt
teruggekoppeld.
Tevens worden er good practices van specifieke leerkrachten belicht (die vb. een nieuwe app met
succes hebben uitgeprobeerd)..
Leerkrachten wisselen onderling hun ervaringen en knowhow uit, maar houden bij het inzetten
van media in hun lessen rekening met de schooleigen leerlijnen om een degelijke continuïteit te
waarborgen. Het hospiteren en/of leren van elkaar geven onze collega’s dus een stevige
digitale boost.
De ICT-co volgt navormingen met een pedagogische insteek (oa. Mediacoach 2020 en
MasterclassPict in 2023) en zet tijdens elke personeelsvergadering een educatieve app in de
kijker.
Daarnaast werd in schooljaar 2023 – 2024 een visietekst uitgewerkt, waarbij beroep werd gedaan
op alle leerkrachten tijdens de personeelsvergaderingen of expertgroepen.
Tijdens het schooljaar 2024-2025 vervolgt de werkgroep media/ICT de voorbereiding, opvolging
& verdere uitwerking van het beleidsplan.
Leerkrachten werden voorzien van een degelijke laptop of Chromebook in het schooljaar
2021-2022 via de aanwending van middelen afkomstig van de Digisprong.
op het niveau van de school
Jaarlijks wordt een flink bedrag van de schooldotatie gereserveerd om materiaal rond
programmeren, Lego Spike, laptops, Chromebooks, digitale borden, iPads en access points
systematisch aan te passen aan de actuele noden, zowel voor de kleuters als voor de leerlingen
van de lagere afdeling.
Op die manier trachten we zo goed las mogelijk onze infrastructuur up-to-date to houden… wat
niet altijd evident is in een sterk evoluerend landschap betreffende ICT en media.
Op maandelijkse basis wordt er overleg tussen de verschillende ICT- coördinatoren georganiseerd via de netwerken ICT. Hierbij willen de scholen elkaar te inspireren
maar eveneens te ondersteunen inzake doordacht gebruik en beheer van middelen ICT.
Onze Facebookpagina & de klasblogs zien we als krachtige instrumenten om informatie door te
geven aan ouders, leerlingen en leerkrachten. Daarnaast geeft de schoolwebsite een degelijk
overzicht betreffende de werking en visie van onze school & kan dus bijgevolg als
promotiemiddel worden ingezet.
Onze school maakt sinds het schooljaar 2018-2019 gebruik van Smartschool, een digitaal
leerplatform waarop alle interne communicatie plaatsvindt en waaraan tevens ons
leerlingvolgsysteem, planner (schoolagenda) en rapportering is gekoppeld.